Herman_med_tekst.jpg

Tekst og foto: JOHANNA HUNDVIN ALMELID, DagenMagazinet

 

Herman går andre året på videregående og ber mye.

– På mange måter er det bønnen som driver mitt liv med Jesus, forklarer han.

    Han siterer Bibelen der det står om å be uten opphold. Etter hvert håper han at det kan bli en realitet i hans eget liv.

– Er det mulig, tror du?

– Ja, det tror jeg, selv om du ikke bruker ord hele tiden.

 

På Bønnehuset i Bergen, som er et tverrkirkelig sted for bønn og tilbedelse i Guds nærvær, ber han med og uten ord. Noen ganger handler det bare om å være innfor Gud. Andre ganger ber han sammen med de andre: for Bergen og for Norge.

    Hovedleder Janne Kathrine Mikkelsen forteller at det kommer og går folk når huset har åpent på onsdager, og at det er felles bønn fra 18-19.

    Nylig åpnet de også opp på torsdager. Da er det Norge og Europa som er i fokus.

 

De siste årene har det blitt etablert flere bønnehus i Norge. De mest kjente er Nordisk bønnesenter i Levanger og det døgnåpne bønnerommet på Grimerud på Hamar. Sistnevnte har åpent dag og natt - uken gjennom.

    Bønneleder i Ungdom i Oppdrag, Tom Anders Olsen, opplyser at de har en stab på 25 stykker som ber. Noen på deltid og noen på heltid.

– Det er det som gjør at vi greier å få det til å gå rundt, sier han og understreker at bønnearbeidet i UiO har holdt på i mange år.

    Mikkelsen tror det kommer til å bli mange flere bønnehus i tiden framover, og at det på sikt kan bli forbønn døgnet rundt i Bergen også - hvis Gud vil.

 

For Herman handler bønn om å være i kontakt med Gud, og om å kjenne seg elsket.

– Jeg kan kjenne Guds nærvær, og får se mer av hvem Han er, forklarer han.

    Herman har den tiltroen til Gud at Han vil svare, så lenge han ber etter Guds vilje.

– Noen ganger går det lang tid før Gud svarer. Andre ganger skjer det ikke på den måten jeg hadde tenkt. Det hender også at Gud ikke vil gjøre det jeg ber Han om, fordi Han ser at det ikke er godt for meg.

 

Herman opplever det som spesielt å be sammen med andre, og stå sammen med dem i bønn for Bergen og for Norge.

– Vi vil det samme. Vi vil se byen forandret og folk blir frelst. Bibelen sier mye om å stå sammen i enhet. Det er godt å kunne jobbe for vekkelse på den måten, sier han.

    Herman kjenner flere på hans alder som har et hjerte for bønn, men skulle gjerne sett at flere unge var aktivt med.

– Vi har mange bønnekjemper i den eldre generasjon, og jeg håper at flere vil bli reist opp i min generasjon også.

    Selv er han innstilt på å bruke mye av livet i bønn for land og folk, og har planen klar for året etter videregående.

– Da vil jeg gå på bibelskole på Bønnesenteret i Levanger. De er ett av forbildene mine når det gjelder bønn. De ber mye, og ser mye resultater, forteller Herman.

 

Herman_med_tekst_2

 

(Intervjuet ble først publisert i Velsignet Helg (DM) lørdag 26. mars. Gjengitt her med tillatelse)