KURS 2 modul 1:
Skapelsen (1 Mos 1-2)

Denne modulen inneholder bakgrunnsstoff for 1. Mosebok og undervisning om skapelsen.

Leksjon 1 - Et bakgrunnsteppe for 1. Mosebok - og resten av Bibelen

I denne episoden presenterer Stein Erland Brun sitt sammendrag av de 44 første sidene i Michael S. Heiser sin bok "The Unseen Realm. Recovering the Supernatural Worldview of the Bible". Podkastepisoden har en del henvisninger til bibelsteder og det anbefales å laste ned manuskriptet og slå opp bibelstedene for å kunne reflektere over dem.

Last ned manus her.

Leksjon 2 - Innledning om Mosebøkene

I denne episoden gir Stig Magne Heitmann først en introduksjon om de fem Mosebøkene før han presenterer en litt grundigere oversikt over 1. Mosebok (Genesis). Episoden inneholder en del henvisninger til bibelsteder. Det anbefales derfor å laste ned manuskriptet og ha Bibelen tilgjengelig for å kunne blade i den og få litt fugleperspektiv på stoffet.

Last ned manuskript her.

Leksjon 3 - Videomontasje og intervju med gjesteforeleser

Samlingen i Kristkirken 8. januar 2022 startet med at det ble vist en flott videomontasje laget for anledningen av menighetsmedlem og hobbyfotograf Odd Høydalsvik.
Se videomontasjen “Skaperverket i stort og smått” her.

Gjesteforeleser Jan Rantrud ble intervjuet av Johanna Almelid.  Rantrud er pensjonist. Han er utdannet teolog. I sin yrkeskarriere har han blant annet vært misjonær og lektor på Norsk Lærerakademi.

Leksjon 4 - Jan Rantrud underviser ut fra 1. Mosebok kapitel 1 og 2

Leksjon 5 - Skapelse og vitenskap - innlegg ved Jostein Kråkenes

På samlingen i Kristkirken 8. Januar 2022 holdt Jostein Kråkenes et innlegg om skapelse og vitenskap. Jostein Kråkenes er dr. med. og er avdelingsoverlege ved radiologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus.

Leksjon 6 - Naturvitenskap versus naturalisme - innlegg ved Ragnar Berger

På samlingen i Kristkirken 8. Januar 2022 holdt Ragnar Berger et innlegg om naturvitenskap versus naturalisme. Ragnar Berger er pensjonist. Han er utdannet kjemiingeniør fra NTH/NTNU og har blant annet arbeidet som kvalitetssikringsleder i et større matvarekonsern.

Leksjon 7 - Poesi og prosa i Bibelen om skapelsen

I denne leksjonen presenterer Stig Magne Heitmann ulike litterære sjangre i bibelske tekster som omhandler skapelsen.

SUPPLERENDE RESSURSER OM 1. MOSebok 1-2

The BibleProject on Genesis 1
Visual Bible Commentary Video:  Genesis 1, Image of God, Creation Series Bible Commentaries, Spiritual Beings Series.
Podcast episodes: Genesis 1 and the Origins of the Universe, Science & Faith, Image of God 1, Image of God 2, Image of God 3, Image of God 4, The Genealogical Adam and Eve.

Reasons To Believe - apologetic website
The objective of this website is to help people discover that sound reason and scientific research consistently affirm the truth of the Bible and of the Good News it reveals. The website has a vast richness of Blogs, Publications, Podcasts, Interviews, and Videos. The organization’s founder is Dr. Hugh Ross. A good starting point would be to watch a video where he tells his story

Radiointervju på NRK med fysikkprofessor Sverre Holm
etter utgivelsen av hans bok "Den innbilte konflikten: Om naturvitenskap og Gud".

The Naked Bible Podcast
Episode 251: The Church Fathers and Genesis 1, Episode 356 and 357: The Genealogical Adam and Eve, Part 1, Part 2.

Video: Indescribable
Pastor Louie Giglio delivers a talk on the glorious universe God has created, while showing amazing pictures from this universe.

John Piper on being created in the image of God
Short podcast interview: What Does it Mean to Be Made In God’s Image?
Academic article: The Image of God