OM KRISTKIRKEN I BERGEN

Hvor holder Kristkirken til?

Vi holder til i Slåtthaugvegen 21 på Nesttun!

Se https://www.kristkirken.no/nyheter/2018/11/14/kristkirken-til-nye-lokaler.

Hva ER KristkirkenS TRO og LÆRE?

denne linken står det utførlig om Kristkirkens tro og lære.

Hvor mange medlemmer er det i Kristkirken?

Ved årsskiftet 2023/ 24 var det 578 medlemmer i Kristkirken.

52 % av disse er kvinner og 48 % er menn.

Ca. 25 % er under 20 år.

Ca. 30 % er mellom 20 og 40 år.

Ca. 25 % er mellom 40 og 60 år

Ca. 20 % er over 60 år.

Hva kjennetegner Kristkirken?

Vi er en luthersk frimenighet som også søker impulser og inspirasjon fra andre deler av kirkelandskapet. Vi anser kirken for å være en sammenheng som står under Guds og Bibelens autoritet. Etter beste evne navigerer vi deretter, ut fra det lys vi har. I alle år har vi vært et generasjonsfellesskap med stort barne-og ungdomsmiljø.

Hva kjennetegner en gudstjeneste i Kristkirken?

Se kristkirken.no/gudstjenester

HAr Kristkirken "smågrupper" eller bibelgrupper?

Ja. Smågruppene er en del av menighetens kjernevirksomhet.

Hvorfor er disse gruppene så viktige? I en litt større forsamling kommer man ikke like tett på alle - det sier seg selv. Men alle kan komme tett på noen. Gudstjenestene er en større, felles feiring av Gud og livet med ham - svært verdifull på sin måte. Samtidig dekker ikke gudstjenestene vårt behov for livsnære relasjoner og medvandring. Her kommer de mindre gruppene inn i bildet.

Hva er hovedfokus når gruppene samles? Gruppene samles ca. 2 timer på kveldstid annenhver uke. I disse fokuserer vi på livet med Jesus og våre nærmeste - i tillegg til at vi står sammen om å kunne bety en positiv forskjell i møte med våre øvrige omgivelser.

Høsten 2023 har vi ca. 22 slike grupper bestående av ca. 160 personer.

Hvilke ANNEN møtevirksomhet HAR KRISTKIRKEN?

Her vil vi henvise til kalender og nyhetsartikler.

Men for å nevne noe, så samles ungdommene på fredagskveldene, unge voksne (20+) har regelmessige samlinger - og det er også åpne ”formiddagstreff” én torsdag i måneden. Her er det foreløpig mest de godt voksne i menigheten som samles (60+).

Ved siden av dette arrangerer vi også Alpha-kurs (for de som er nysgjerrige på kristen tro), og bibelundervisning på fritid (for de som ønsker å fordype seg i Bibelen). Noen ganger i året er vi også medarrangører av konferanser og temakvelder av ulike slag.

Når, hvorfor og hvordan ble Kristkirken stiftet?

Kristkirken i Bergen ble stiftet 3. mars 1994. Stiftelsen skjedde som følge av en lengre prosess der det hadde vokst fram en avstand mellom daværende ledelse i Bergen Frikirke og landsstyret i Frikirken. Prosessen endte med at Reidar Paulsen (hovedpastor, 1970-94) og medpastor Rolf Helén Iversen - sammen med majoriteten av ledelsen i Bergen Frikirke - etablerte Kristkirken i Bergen.

Hvorfor ble menigheten kalt “Kristkirken”?

Navnet Kristkirken peker mot kirkens Herre - Jesus Kristus, og har da også sin opprinnelse fra en av de eldste kirkene i Bergen (domkirke og Norges kroningskirke i middelalderen, oppført like ved Håkonshallen på 1100-tallet - revet i ca. år 1530).

Er Kristkirken tilknyttet et større nettverk?

Kristkirken var lenge med i Doulos-nettverket, men dette nettverket er ikke lenger operativt. Ledelsen jobber derfor målrettet med hvilken nettverkstilknytning Kristkirken skal ha i årene som ligger foran.

Utover dette er Kristkirken er tilknyttet NORME (Nordisk råd for misjon og evangelisering), som er en paraplyorganisasjon for 42 norske misjonsorganisasjoner. NORME ble stiftet i 2001 som en sammenslutning av Norsk Misjonsråd, den Evangeliske Allianse i Norge og Lausanne-bevegelsen Norge. Se mer på https://www.norme.no.

Har kristkirken noe internasjonalt misjonsarbeid?

Kristkirken har alltid vært misjonalt orientert. Vi ønsker at så mange som mulig skal få høre om Jesus. Dette arbeider vi med på et lokalt plan, og vi har også et globalt blikk på dette. Det siste gir seg hovedsakelig utslag gjennom at vi har såkalte “utsendinger” fra menigheten, som ofte tjener Gud og samfunn i en fremmed kultur, gjerne i regi av en større misjonsorganisasjon. I tillegg har vi flere partnere; det er gjerne personer eller organisasjoner vi har en tillitsfull relasjon til, og som vi støtter på ulikt vis. Flere av disse har sitt virke utenfor Norges grenser.

Hvordan ledes/ styres menigheten?

Vi tror at menigheter ledes best av team, og inspirert av Bibelen kaller vi hovedlederteamet for eldsteråd. Eldsterådet har ansvaret for menighetens lære, verdigrunnlag og retning, samt at de har et særlig ansvar for at alle i fellesskapet blir sett og fulgt opp på en god måte. Eldsterådet er også menighetens styre.

Staben består av menighetens ansatte. Disse har ulike ansvarsområder og virkefelt.

Utover dette finnes det lederskap innenfor alle de ulike virkegrenene i menigheten, og forsamlingen har også en ekstern tilsynsmann som gis jevnlig innsyn i menighetens liv og ledelse.

hvordan finansIeres menigheten?

Ca. 70-75 % av Kristkirkens totale inntekter er frivillige gaver.

Øvrige inntekter kommer via utleie av lokaler, offentlige tilskudd o.a.

HVA FORVENTER Kristkirken av sine medlemmer?

denne lenken finner du mer informasjon om medlemskap.

Hvilket forhold har Kristkirken til de andre MENIGHETENE i Bergen?

Vi ser på oss selv som én av mange forsamlinger i Guds ene menighet i byen. Vi tror at Gud ønsker at Hans mange barn skal få ha gode relasjoner, der vi også står sammen i takk og bønn til Gud, og søker å tjene/ bygge byen på en god måte. Fordi vi tror dette er av høy verdi for Gud, er det også av høy verdi for oss. Derfor søker vi å bidra til et godt klima mellom forsamlingene i Bergen.

Er det andre ting du lurer på med Kristkirken?

Send gjerne en mail til post@kristkirken.no - eller til en av de som står oppført under kontakt.

Vi skal forsøke å få respondert så snart som mulig.