KURS 2 modul 2:
Syndefallet og protevangeliet (1Mos 3)

Denne modulen inneholder undervisning og bakgrunnsstoff om 1. Mosebok kap. 3, syndefallet.

Leksjon 1 - Syndefallet og Guds frelsesløfte

Skapelsesberetningene forteller at Gud skapte alt godt. Gud skapte mennesket i sitt bilde. Men noe alvorlig skjedde i syndefallet. Vi lever i denne spenningen, med både Guds velsignelse og syndefallets konsekvenser. Slangen i syndefallet er aktiv også i dag, med forførelse og forfølgelse. Midt i dette gir Gud et frelsesløfte. Dette løftet oppfylles i Jesus. Slangen hogger kvinnens ætt i hælen, men slangens hode skal knuses.

Leksjon 2 - Jesus vant og vi vil vinne

"Holocaust-perspektivet" i Bibelen: Hva er mønsteret fra forsøkene på å utslette Israels folk? Og hvordan griper Gud inn og frelser sitt folk? Finner vi dette mønsteret igjen i Jesu liv og Kirkens historie? Vi ser på "den røde tråden" fra 1. Mosebok 3 til Åpenbaringsboken.

Leksjon 3 - Oppfyllelsen i Jesus

Slangen, djevelen, angriper Jesus gjennom fristelser og forsøk på forførelse. Men der Eva ga etter, står Jesus imot. Fordi han ikke lot seg forføre, ble han forfulgt. Slik er det også med Kirken og den enkelte kristne. Vi er gitt makt til å seire over fristelser og forførelse. Vi kan seire. Men da må vi også forvente at djevelen vil forfølge oss. Det forunderlige er at vi seirer selv om vi forfølges. Slik var det med Jesus, og slik er det med alle kristne.

Leksjon 4  - Protevangeliet

Den gode nyheten er at "protevangeliet" (1. Mos. 3,15) ikke først og fremst handler om djevelens forførelse av kvinnens ætt, men om frelse for kvinnens ætt. Kvinnens ætt vil nok oppleve at slangen holder den i hælen, men kvinnens ætt skal knuse slangens hode. Så spør vi: Hvem er kvinnens ætt?

Leksjon 5  - Slangen i syndefallsberetningen

Hvem er slangen i syndefallsberetningen (1Mos 3)? Og hvem er slangens ætt som er nevnt  vers 15?

Leksjon 6  - Protevangeliet avspeilet i Daniels bok

Daniels bok er en sterk illustrasjon pål kampen mellom slangens ætt og kvinnens ætt  slik den er forutsagt i protevangeliet. - Stig Magne Heitmann leser videre fra sin egen bok “Jesus vant og vi vil vinne”.

Leksjon 7  - Intervju med Anne-Iren Ziem

På samling 5. februar 2022 ble medlem av Kristkirken menighet Anne-Iren Ziem intervjuet av Johanna Almelid.

Leksjon 8  - 1Mos 3,15 Protevangeliet - slangens ætt og kvinnens ætt

På samling 5. februar 2022 underviste Stig Magne Heitmann om protevangeliet - hva det dreier seg om i bibelhistorien, i kirkehistorien og inn i vår tid.

SUPPLERENDE RESSURSER OM 1. MOSebok 3

The BibleProject on Genesis 3
Podcast episodes: Life & Death in Genesis 1-3, The Tale of Two Trees, The Snake in The Throne Room.

Talking snake? What Happened in the Garden? - Lecture on YouTube
Dr. Michael S. Heiser lectures about Genesis 3, when Eve was speaking with the serpent.
Connecting Genesis 3 and Revelation 12:9 - Video on Facebook

Stig Magne Heitmann i Credo Frikirke Trondheim om 1. Mosebok 3 (5 podkastepisoder)
Helgen 28.-30. januar 2022 var Stig Magne Heitmann gjest hos Credo Frikirke Trondheim og hadde 5 økter med undervisning og forkynnelse. Han la blant annet vekt på å aktualisere budskapet inn i vår tid.