KURS 3 modul 2:
Bergprekenen - de synoptiske evangeliene

Denne modulen inneholder undervisning om den såkalte Bergprekenen hos Matteus - og noe om den lignende Sletteprekenen hos Lukas.

Leksjon 1 - Bergprekenen - del 1 Saligprisningene

På en samling i Kristkirken 03.09.2022 underviser Stig Magne Heitmann om Bergprekenen med hovedvekt på saligprisningene. Manuskriptet hans er mer utførlig enn undervisningen på samlingen. Last ned manus her.

Leksjon 2 - Intervju med Jostein Kråkenes om bok av Lloyd-Jones

På en samling i Kristkirken 03.09.2022 blir Jostein Kråkenes (røntgenlege og medlem av Kristkirken) intervjuet av Johanna Almelid - særlig om boken «Studies in the Sermon on the Mount» av D. Martyn Lloyd-Jones.

Leksjon 3 - Bergprekenen - del 2

På en samling i Kristkirken 03.09.2022 underviser Håvard Berger om sentrale avsnitt i andre del av Bergprekenen. Berger er forstander (hovedpastor) i Kristkirken.

SUPPLERENDE RESSURSER OM BERGPREKENEN

Bøker

• Oskar Skarsaune: «Etterlyst. Bergprekenens Jesus – Har folkekirkene glemt ham?»; 2018; Lunde Forlag AS

• David Martyn Lloyd-Jones: «Studies in the Sermon on the Mount»; 1977;  Inter-Varsity Press.