KURS 5 modul 3
APG 8-20 - Filip, Peter, Paulus og vekkelser i oldkirken og i reformasjonstiden

Leksjon 1 - Vekkelse og forfølgelse i oldkirken

Med utgangspunkt i sin bok “Men Gud er ikke beseiret - Den forfulgte kirkes historie” beretter Stig Magne Heitmann i to episoder om vekkelser og forfølgelser i Romerriket fram til Konstantin.

Leksjon 2 - Reformasjonstiden - Wycliffe og Johann Huss

Med utgangspunkt i sin bok “Men Gud er ikke beseiret - Den forfulgte kirkes historie” beretter Stig Magne Heitmann om to viktige personer i den tidlige reformasjonstiden.

Leksjon 3 - Reformasjonstiden også en vekkelsestid

På bibelkveld i Kristkirken 2. november 2023 underviste Stig Magne Heitmann om reformatorer, vekst og utfordringer i reformasjonstiden etter Wycliffe og Huss. Etter hvert som folkegruppene i Europa fikk Bibelen på sitt eget språk brøt det ut vekkelser som bredte seg fra nasjon til nasjon.
For å ivareta kontinuitet i formidlingen av innhold, publiseres opptakene av undervisningsbolkene fra denne bibelkvelden i en annen rekkefølge enn de forekom.

Leksjon 4 - Apg 8-15; Filip, Saulus, Peter

Stig Magne Heitmann underviser ut fra Apostlenes gjerninger kapittel 8-15. Utbredelsen av ordet om Kristus er fortsatt sentrert rundt menigheten i Jerusalem. Gjennom Den hellige ånd er Jesus i sterk virksomhet. På den menneskelige siden finner vi apostelen Filip, forfølgeren Saulus, og apostelen Peter som sentrale aktører under Den hellige ånds ledelse/virksomhet.

Leksjon 5 - Apg 16-20; apostelen og misjonæren Paulus

På bibelkveld i Kristkirken 2. november 2023 underviste Oddvar Almelid om hvordan Paulus var  differensiert i sin måte å henvende seg til ulike befolkningsgrupper og kulturer underveis på misjonsreisene sine. I tillegg til å gi oversikt over kapittel 1-8 og 8-16, dvelte han noe ved kapittel 15 før han tok for seg kapittel 16-20.
Presentasjonsfil kan lastes ned her.
Oddvar er medlem av Kristkirken i Bergen og har stor glede av å studere Bibelen og formidle til andre det han finner der.