“Jeg skal inn i fulltidstjeneste i Guds rike” sa personen som nå skulle reise ut som misjonær.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt varianter av denne setningen. Utsagnet er selvfølgelig helt sant. Vedkommende skulle ut i fulltidstjeneste for Gud.

Poenget er imidlertid at hun også hadde vært det frem til dette punktet i livet. Det var med andre ord ikke noe som begynte som misjonær.

Vi er overbevist om at Guds tanke er at vi skal oppleve en kraftfull kobling mellom vår tro og vårt arbeid. Men det er nok flere som opplever, eller i det minste har opplevd en eller gang i livet, at en slik kobling mangler. Mellom søndagen og mandagen. Mellom mitt “åndelige liv” og mitt “sekulære liv”.

Men fra Guds side har vi imidlertid ikke et delt liv. Vi har ett liv. Ett liv som vi lever for Han. I fulltidstjeneste.

Og for Gud er ditt daglige arbeid, det stedet der du bruker en stor del av dine våkne timer, viktig. Han bryr seg om det!

Noen skal ha såkalte “åndelige” yrker. De blir pastorer, kirkeledere, lovsangsledere. Mange skal også være med å bygge menigehtsfellesskapet med å gi av sine gaver og talenter gjennom frivillig tjeneste.

Men de aller fleste er kalt til å arbeide utenfor kirkens fire vegger (takk og lov).

Du er kalt av Gud. Til å være Hans barn. Og til å bære Hans frukt uansett hvor du måtte være. Om det er som lærer, sykepleier, markedsføringsansvarlig, konsulent, it-ingeniør, pensjonist, student, hjemmeværende, sveiser ++

Taleserien har vi kalt “Endelig mandag” og går over syv søndager. Dette er temaene vi skal innom:

• Betyr jobben min noe? Ditt arbeid i lys av Guds arbeid

• Et godt stykke arbeid. Arbeid som tilbedelse?

• Hvile.

• Hvilken type surdeig? Kulturen på jobb

• Relasjoner på jobben

• Å dele troen på jobb

• Hvorfor tro i arbeid? Tilbakeblikk og fremtidsblikk.

Vår bønn er at du skal få kjenne at Gud har kalt deg til å være Hans medarbeider der du er. Og at du skal få oppleve at Gud allerede arbeider på din arbeidsplass.

Nåde og fred over deg og din arbeidsplass,