Høsten 2021 startet Kristkirken i Bergen et undervisningsopplegg vi har kalt Timoteus. Det er planlagt en kursserie hvor hvert kurs har ett semesters varighet. Fra semester til semester vil vi alternere mellom skrifter i det nye testamentet (NT) og det gamle testamentet (GT). Det enkelte kurs i serien er inndelt i moduler og hver modul består av leksjoner. Alt undervisningsstoff vil bli publisert på disse websidene og som podkastserien “Timoteus bibelundervisning”. Det legges opp til selvstudie i form av podkast og noe lesestoff. Det vil bli månedlige samlinger med undervisning, spørsmål & respons og erfaringsdeling.

Hovedlærer: Stig Magne Heitmann, cand. theol. 
Kristkirken gjør av og til bruk av eksterne lærekrefter som i all hovedsak står for menighetens syn på Bibelen og dens lære, men som på enkelte områder kan ha avvikende oppfatninger.

De som ønsker å delta på samlinger etter at disse har vært i gang en stund, anbefales først å gå gjennom leksjonene i moduler som er publisert så langt. 

Planlagte bibelkvelder i Kristkirken på torsdager kl. 18:30-21:00:
Høsten 2023:
7. september; 5. oktober; 2. november; 7. desember.
Kollekt via Vipps # 69915 merkes “Timoteus” for kostnader til eksterne undervisere.


kursoversikt MED LENKER

Under finner du lenker til kursene. Innholdet bygges opp skrittvis.

Kurs 1: Introduksjon og Johannesevangeliet

Kurs 2: 1. Mosebok - utvalgte deler

Kurs 3: De synoptiske evangeliene

Kurs 4: Salmenes bok

Kurs 5: Vekkelser i Apostelgjerningene - og deretter

Kurs 6: Jesaja 40-66 og om bibeloversettelse (Våren 2024)


SUPPLERENDE RESSURSER OM BIBELEN SOM HELHET

  • BibleProject til norsk i Bibelselskapet - Forstå Bibelen med filmer
    Overblikk: Det nye og det gamle testamentet - er et eksempel på en kort (9 minutter) animasjonsfilm hvor Bibelselskapet er norsk samarbeidspartner med et USA-basert, dugnadsfinansiert animasjonsstudio:
    - BibleProject
    - videos, podcast, blog, Bible-study.

  • Lee Strobel: The Case for Christ - lenker til film og bok
    Dette er den virkelige historien om journalisten Lee Strobel som går grundig til verks for å motbevise sannheten om Jesu oppstandelse. Hans prosjekt utvikler seg ikke helt som planlagt.
    THE CASE FOR CHRIST - FULL MOVIE
    The Case for Christ.pdf

  • Hva vil Gud oss?.pdf
    Dette er en norsk oversettelse av Dr. Michael S Heiser sin korte og lettleste bok “What Does God Want?”. Et lite sitat fra forordet: “Denne boken er en introduksjon til hva Bibelen egentlig handler om, Guds kjærlighet, hvordan Gud ønsker at du kan få evig liv sammen med han, og hvordan Gud ønsker at du kan hjelpe andre å lære om disse første to punktene.”

  • The Naked Bible Podcast og annet fra Dr. Michael S Heiser
    Dr. Michael S Heiser er en bibelforsker med doktorgrad i semittiske språk. Han har viet sitt liv til å formidle nyere pålitelig teologisk forskning til allmennheten. I tillegg til å holde foredrag og la seg intervjue (det ligger mye videoer med ham på YouTube), har han skrevet flere bøker, artikler og blog-poster. Tilgang til det han selv har produsert finnes via nettstedet hans https://drmsh.com/. Her vil vi sterkt anbefale den ukentlige podkastserien han har drevet i en årrekke. Den inneholder bibelsk teologi basert på tekstlig eksponering - uten pådytt av konfesjonell eller systemteologisk karakter. For nykommere til serien har Heiser laget fire introduksjonsvideoer som bør sees før man starter å lytte til podkastepisodene: New? Start Here! Episodene 16-33 omhandler kunnskapsgrunnlag for sunn studering av Bibelen. Det finnes også et bibelstudieopplegg for smågrupper basert på korte video-episoder ut fra Heiser gjennombruddsbok “The Unseen Realm”.

  • Logos Bible Software
    Pastorer, forkynnere, teologistudenter og andre skriftgranskere vil ha stort utbytte av det overveldende antall gratis ressurser av høy kvalitet og relevans som gjøres tilgjengelig gjennom et mangfoldig spekter av fleksible applikasjons-funksjoner som synkroniserer brukerens data på tvers av enheter (PC, nettbrett, mobil). Når for eksempel konkordans-funksjonen er en integrert del av de bibelske tekstene i databasen, blir søking og oppslag så mye mer slagkraftig og effektivt enn å blade og blade og blade. I tillegg til alle de fritt tilgjengelige databasebaserte oppslagsverk og tekster, er der også et stort antall digitale bøker å få kjøpt og som integreres i applikasjons-plattformen.
    Instruksjonsvideo: Opplæring i bruk av Logos Bible Softe + Michael Heiser om sine forskningsmetoder ved hjelp av programvaren.