Søndag 24. januar leste vi bibelteksten om en spedalsk mann (Markus 1,40-45). Han ba Jesus om hjelp til å bli fri fra den fryktelige og fryktede sykdommen. Jesus fikk inderlig medfølelse med ham, står det, rakte ut hånden og rørte ved ham. I samme stund ble mannen helbredet. Det er ikke å undre seg over at mannen begynte å fortelle alle om hva som hadde skjedd. Han selv registrerte mirakelet på sin egen kropp, og andre så selvsagt det samme. Andre spedalske som han sikkert hadde holdt seg sammen med, så det. Familien og folk fra stedet han kom fra, så det. Noe slikt hadde de aldri sett før. De spurte sikkert: "Hvem er denne Jesus? Kan vi også få møte ham?" Og folk kom til Jesus fra alle kanter.

Vekkelsen brøt løs!
Jeg vet at Jesus fortsatt gjør helbredelsesmirakler. Men ikke vent på det. Begynn å vise medfølelse og gjør det du kan med dine hender. Kommende søndag skal vi høre om en lam som blir helbredet. Markus forteller mange slike historier. Da har ryktet om Jesus spredt seg. Når Jesus kan helbrede en spedalsk, kan han selvsagt også helbrede en lam. Fire menn bærer den lamme, og de lar seg ikke stanse. Men før Jesus helbreder den lammes kropp vil han gi ham noe enda større. "Sønn, syndene dine er tilgitt," sier han. Vi vet ikke noe om hvilke synder det dreier seg om, men det har sannsynligvis vært viktig for denne mannen å høre akkurat dette. Og viktig for Jesus å si det, for dermed gir han til kjenne hvem han er: Han er Jesus, han som skulle frelse sitt folk fra deres synder (Matt. 1,21). Så helbreder han, og folk bli ute av seg av undring (eller helt i ekstase som vi kan oversette det greske ordet med). De priste Gud og sa: "Noe slikt har vi aldri sett før."

Vekkelsen fortsatte!
Rett etterpå går Jesus til tollboden. Han prioriterte jo å være sammen med "tollere og syndere". Der så en mann som het Levi, ham som vi kjenner som evangeliste Matteus. "Følg meg," sa Jesus. Straks etter ble Jesus invitert til et måltid i Levis hus sammen med "tollere og syndere". Jesus sier i den sammenhengen: "Det er ikke de friske som trenger lege, men de syke. Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere."

Vekkelsen fortsatte!
Resten av Markus-evangeliet er en fortelling om vekkelsen rundt Jesus. Jesusvekkelsen fortsatte i urkirken, oldkirken og kirkens to tusenårige historie. Jeg fikk være med i Jesusvekkelsen i Bergen for snart 50 år siden og har fått være nær på vekkelseskristne i Kina, Vietnam, Indonesia og flere afrikanske land. Nå vil jeg bare lære av Jesus hvordan vi på nytt kan få oppleve vekkelse. Hva lærer vi ut fra det Markus forteller om ham?

Nåde og fred,
Stig Magne Heitmann